Една от най-трудните задачи на ръководителя е да уволнява член на персонала си, ала веднъж взел решение има 5 неща, които трябва да направите, преди да извикате този служител, за да му съобщите неприятната новина.
Проверете дали не можете само да го прехвърлите: Ако даденият служител не работи добре във вашият отдел, това не винаги означава, че той непременно е лош работник. Проблемът в ефективността му би могъл да идва просто от неподходящо назначение, затова, преди да го уволните, помислете дали не можете да намерите за този човек вярното място във фирмата ви, където той успешно да разгърне своя потенциал.
Това, разбира се, не означава да натресете некадърните си служители на друг, нищо неподозиращ мениджър, а просто да помислите дали друга позиция и отговорности в компанията ви не биха били по-подходящи за този човек. Бъдете откровени с колегите си, разкажете открито къде вие смятате че са проблемите на този кадър и в кои неща би бил добър и вземете заедно това решение.
Информирайте за решението си звената по цялата верига над вас: Разбира се, че вие сте шефът и вашите решения има тежест, но, освен в случай, че фирмата, в която работите е ваша, винаги е добре да получите поне формалното одобрение на висшестоящите. Освен че това е каналният ред за действие, една от основните причини е, че уволнените хора обикновено не са доволни от този факт и имат възражения. Много често тези възражения те желаят да отнесат към мениджърите над вас, което би ви поставило в неловка ситуация, ако те не са предупредени за развоя на събитията и за вашите мотиви и намерения.
Измислете стратегия за поемане на работата на освободения служител: Когато кадър от екипа ви бива отстранен, след него остават задължения и отговорности, които трябва да бъдат рационално разпределени или директно делегирани на някой от другите ви служители. Такава промяна би могла да засегне и работата на други отдели, които вероятно пряко зависят от продукцията на вашия екип.
За да може тази промяна да мине максимално безболезнена за всички и работата да продължи да върви гладко, докато намерите, назначите и обучите заместник, измислете стратегия за действие след уволнението и я обсъдете със засегнатите страни, за да няма неприятни изненади след това.
Подгответе се за реакцията на останалата част от екипа: В зависимост от проблемите, които служителят, който планирате да уволните, е имал в работата си, останалият персонал под вас може да бъде неприятно изненадан или облекчен от вашето решение. Ако той е конфликтна личност или постоянно закъснява, или взема ежедневно твърде дълги обедни почивки, колегите му вероятно с радост ще научат, че тази скатавка, която затормозява работата на целия екип, е освободена. Но, ако този човек прави грешки, които само вие виждате и не покрива ваши лични стандарти, а привидно се справя и се разбира с останалите, те биха могли да бъдат шокирани от решението ви да го уволните.
Това не означава да промените решението си, разбира се, а по-скоро да се подготвите за реакцията на останалата част от екипа, която, не бива да забравяте, освен всичко друго, предстои да натоварите с допълнителна работа в близко време.
Прегледайте законовите разпоредби и политиката на фирмата: Дори и да сте 100% сигурни, че този човек е бреме за вашата компания и трябва мигновено да напусне, не бързайте да предприемате действия срещу него, без да сте подготвени. Ако по закон или според вътрешния ред на фирмата сте длъжен да му дадете 30, 60 или 90 дневен период на предупреждение, в който представянето му рязко се подобри и резултатите му стигнат изискванията на позицията му, то няма как да го отстраните и вие трябва да сте наясно с това.
Освен това трябва внимателно да обмислите поведението и аргументацията си пред този човек, за да не попаднете вие или фирмата ви в положение, в което един обиден и уволнен служител има правото или средствата да потърси възмездие за случващото се. Затова се консултирайте подробно с администрацията на фирмата си, уверете се, че сте запознат с всички процедури и разпоредби и чак тогава съставете пална си за действие.
Коментари