Обикновено хората с голямо его са такива във всеки един аспект от живота си. Докато в личен план вие може да изберете дали да бъдете с такъв човек, в професионален нямате толкова голяма власт. За съжаление, почти във всяка фирма има по някой служител, който се отличава с огромното си его. В началото той може да бъде объркан с образа на колега, който е уверена личност и има конкурентен характер.
Служител и съответно колега с голямо его обаче е проблем, както за останалите във фирмата, така и за самата работа. Хора, имащи нарцистични прояви, несъмнено ще окажат влияние върху динамиката на екипа. Арогантното поведение предизвиква стрес и се отразява негативно върху цялостната атмосфера в офиса.
Характеристиките на служител с прекалено голямо его:
- Не се спира пред нищо, за да получи това, което иска;
- Когато става въпрос за групова задача, използва само „аз“, вместо „ние“;
- Поема всяка среща и дискусия;
- Постоянно търси чуждото внимание;
- Интересува се само от собствените си мнения и идеи;
- Постоянно критикува работата на други хора; – Никога не греши (или поне той така смята);
В случай, че вие имате колега, който идеално се вписва в горепосочените характеристики, значи си имате работа с човек с прекалено голямо его. Не трябва обаче да „капитулирате“ и да се примирявате със ситуацията. Докато вашите работодатели не решат да махнат „проблемния“ служител, вие можете единствено да направите работата си с него по-поносима. Ето как:
1. Бъдете спокойни. Не се поддавайте на изкушението да отвърнете на удара, тъй като това ще доведе до режим на защита/нападение. Другият човек смята, че винаги той е прав, оставете го да изложи своите мнения и мисли, като по този начин „изпусне парата“. Едва след това се включете вие, излагайки спокойно своята теза – запазете самообладание и изложете добре своята аргументация. По този начин няма как да не покажете своето превъзходство.
2. Създайте илюзорно чувство у другия човек. Използвайте името на своя колега, когато говорите с него. Това е едва доловим начин, чрез който ще масажирате (привидно) неговото его. Наричайки своя колега по име, вие ще получите неговото внимание много по-лесно, отколкото смятате. Използвайте името често (но все пак не прекалявайте), за да успеете да създадете илюзорно чувство, че разговорът се върти само около вашия колега.
3. Консултирайте се. Човекът с голямо его иска да бъде пръв във всичко. По тази причина той започва да се изнервя, ако някой друг знае повече или може нещо по-добре от него. Затова по-добре оставете своя колега да смята, че разбира всичко по-добре от вас и едва ли не той може да ви насочва. Задавайте му въпроси и се консултирайте с него по различни теми. По този начин колегата с огромно его ще се успокои, че няма по-добър от него и няма да се опитва да ви пречи на работата постоянно.
4. Общувайте. Дори въпросният служител да ви е откровено неприятен, направете усилия и общувайте с него. Това е само и единствено във ваш интерес. Ако правите нещата от горните три стъпки, най-вероятно вече ще сте създали впечатление на по-слабия играч. С този образ вие много по-лесно ще получите достъп до „важна информация“, която да използвате като противодействие.