Наскоро бе рожденият ден на Марк Зукърбърг. Независимо дали сте почитатели на Facebook или точно обратното, няма как да не признаете, че създателят на социалната мрежа е истински пример за много успешен млад човек.
Марк е само на 30 години, а състоянието му се оценява на 24.5 милиарда долара! Богатството му го прави най-младият милиардер в света. Целият този успех обаче идва с цената на много упорита работа, всеотдайност и един куп грешки.
Ето и кои са уроците, които може да научите от Марк Зукърбърг:
1. Страстта е над всичко. Създателят на Facebook е известен с думите „Намерете това нещо, което много ви харесва. Много от основополагащите принципи на Facebook са, че ако хората имат достъп до повече информация и са по-свързани, това ще направи света по-добър; хората ще имат по-голямо разбиране, повече съпричастност. Това е водещият принцип за мен. По време на тежки дни аз отстъпвам крачка назад и това е нещото, което ме кара да продължавам“.
2. Направете най-важното нещо, което можете. Що се отнася до работата си, Марк всекидневно си задава именно този въпрос. Ако не дава най-доброто от себе си, той се чувства непълноценен и сякаш губи времето си. Така че последвайте примера му и направете най-важното нещо, което е по силите ви.
3. Запомнете, успехът не идва винаги пръв. Преди Зукърбърг да напусне Харвард, той създава „Facesmash“ – сайтът, който сравнява снимките на студенти по атрактивен външен вид. Това му докарало проблеми с преподавателите, но и го накарало да опита нещо ново с Facebook.
4. Никога не приемайте първата оферта. Преди Марк да направи социалната мрежа публична през 2012 година, той е имал много възможности да продаде компанията. Той обаче се придържал към нещата, които правел и вярвал в тях. Именно тази вяра го е направила успешния бизнесмен, който е днес.
5. Бъдете готови да приемете критика. При Facebook не всичко е толкова розово, колкото изглежда. Има много заведени дела срещу социалната мрежа, забрани в някои страни и отрицателна обратна връзка. Това обаче не плаши Зукърбърг. Той и екипът му успяват да устояват и маневрират при всяко предизвикателство.
6. Поставете си лично предизвикателство. Всяка година Марк поставя лично предизвикателство пред себе си. През 2010 година той научил китайски мандарин. Това му помогнало да общува със семейството на своята приятелка, а вече и съпруга. През 2011 г., той си е обещал да яде само животни, които той самият е заклал. Тази година създателят на социалната мрежа си е обещал да пише благодарствена бележка всеки ден.
7. Оставете хората да ви подценяват. Марк предпочита да бъде подценяван, тъй като това му дава по-голяма свобода на действие. Именно тогава той може да направи нещо голямо, което да впечатли и изуми хората.
8. Останете скромни. Въпреки че е най-младият милиардер, Зукърбърг не харчи безразсъдно и не купува всеки ден скъпи неща. Вместо това той се фокусира върху нарастващата си компания. До съвсем скоро Марк карал сравнително евтина кола и живял в скромен дом, близо до офиса на компанията.
Марк Зукърбърг; Снимка: Reuters
9. Партнирайте си с хора, които допълват вашите умения. Във времето, когато създателят на Facebook лично интервюирал хора за работа в социалната мрежа, той търсел служители, които имат голяма страст към нещо. Той знаел, че това ще им помогне в работата.
10. Давайте обратно. През 2013 година Марк бе най-големият филантроп, дарявайки 990 милиона долара за благотворителност.
11. Мечтайте. Едва ли са много хората, които смятат, че техният колежански проект ще се превърне в един от най-популярните сайтове в световен мащаб. Факт е обаче, че днес във Facebook има регистрирани над един милиард души. Ако не мечтаете, никога няма да постигнете целите си.
12. Бъдете изключителни. Да бъдете отличителни и изключителни е добро нещо. При създаването си през 2004 година социалната мрежа е била достъпна само за определен кръг от студенти. Това предизвиква още много студенти в САЩ да искат да станат част от този ексклузивен клуб.
13. Не се плашете от конкуренцията. В началото Facebook е имал голяма конкуренция и всички останали имали по-добри позиции от творението на Марк. В Myspace имало 5 милиона регистрирани потребители, друг сайт Friendster също бил много популярен. Вместо да се откаже, Зукърбърг продължил да работи за усъвършенстването на социалната си мрежа, което в крайна сметка го изстреля на върха.
Коментари